Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ABD

        Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, Eğitim Bilimleri Bölümü bünyesinde bir anabilim dalı olarak 2007 yılında kurulmuş ve aynı yıl öğrenci alımına başlanmıştır. 2009 yılında ise ikinci öğretim programına ilk kez öğrenci  alınmış olup; ikinci öğretim proramına 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren öğrenci alımı durdurulmuştur.  Ayrıca Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesi içerisinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisansüstü (tezli yüksek lisans) programı da bulunmaktadır.

Amaç
Bu programın amacı, rehberlik ve psikolojik danışma alanının temel kavramları ve yaklaşımları ile ilgili kapsamlı bilgi ve becerilere sahip; çeşitli kurum ve kuruluşlarda bireylerin eğitsel, kariyer ve kişisel-sosyal gelişimlerine ve iyi oluşlarına yönelik etkili hizmetler sunan; bireysel ve toplumsal farklılıklara karşı saygı, merak ve anlayışı olan; mesleki gelişimi ile bireysel gelişimi bütünleştirebilen; etkili ekip çalışması anlayış ve becerilerini taşıyan; psikolojik danışma ve rehberlik alanının gelişimi yönünde sorumluluk alan; bilimsel gelişmeleri izleyen; toplumsal sorunlara pozitif yönde katkı sunabilen; değişen toplumsal koşullara uyum sağlayabilen ve demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip psikolojik danışmanlar yetiştirmektir.

Vizyon
Ulusal ve uluslararası ortamlarda mensubu ve mezunu olmaktan övünç duyulan; evrensel değerler ışığında vereceği eğitimle ve bilimsel yöntemlerle üreteceği bilgilerle rehberlik ve psikolojik danışma alanının ilerlemesine, toplum ve insanlık yararına uygulanmasına katkıda bulunacak psikolojik danışmanlar yetiştirecek lider bir anabilim dalı olmaktır.

Misyon
Toplumun farklı kesimlerine psikolojik danışma hizmeti sunmak, kuramsal ve uygulamalı çalışmalar ile evrensel bilgi birikimine ve toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamak, alanda nitelikli psikolojik danışmanlar yetiştirmek ve profesyonel gelişimlerini desteklemektir.
 
Öğrenim Süresi
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı öğrenim süresi  dört yıl (8 yarıyıl)dır.

Eğitim Dili
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı eğitim dili Türkçe’dir.

Kontenjan
Kontenjan her yıl değişmekle birlikte programa ortalama 80 öğrenci alımı yapılmaktadır. Programa kayıt için Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı Eşit Ağırlık türünden yeterli puanı almak gerekmektedir.
Mezuniyet Koşulları
Programdan mezun olabilmek için dört yıllık lisans programı içerisinde 147 kredi ve 240 AKTS değerinde ders almış olmak gerekmektedir.

Mezunların İstihdamı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programından mezun olan öğrenciler; kişisel/sosyal kariyer danışmanlığı alanlarında psikolojik danışma yapabilme beceri ve yetkinliğine sahip olmaktadırlar. Kazandıkları bu yeterliklerle Milli Eğitim Bakanlığı (devlet ve özel okulların farklı kademelerinde, Bilim ve Sanat Merkezlerinde, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde, özel eğitim krumlarında), Aile, Çalışma ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Milli Savunma Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Diyanet İşleri Başkanlığı, üniversitelerde (PDR Uygulama Araştırma Merkezleri ve Kariyer Merkezleri), Yerel Yönetimler, Kızılay, Yeşillay ve özel şirketlerin farklı birimlerinde çalışma olanaklarına sahiptirler. Ayrıca gerek yurt içi gerekse de yurt dışındaki üniversitelerde akademik gelişim olanaklarına bağlı olarak akademisyen olarak da çalışabilmektedirler.

Program Yeterliliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programında yer alan 147 Kredi 240 AKTS  değerindeki teorik ve uygulamalı dersleri başarı ile tamamlayan öğrencilerin alanları ile ilgili şu yeterliliklere sahip olması beklenmektedir.
1-Rehberlik ve psikolojik danışma alanına ilişkin temel kavram ve ilkeleri açıklar.
2-Rehberlik ve psikolojik danışma alanının alt uzmanlık dallarındaki temel kavram ve kuramları kavrar.
3-Bireyin yaşam boyu gelişim dönemlerine ait gelişim özelliklerini, gelişim görevlerini ve gelişimi etkileyen faktörleri açıklar.
4-Grup sürecini, grup üyelerinin rol ve davranışlarını, grup çalışmasının terapötik faktörlerini, gelişimsel aşama içeren grup dinamiklerinin ilke ve tekniklerini belirtir.
5-Öğretmenlik meslek bilgisine yönelik alan, yöntem ve tutumları bilir.
6-Testleri ve test dışı teknikleri uygular ve değerlendirir.
7-Devavantajlı (özel eğitime gereksinim duyan, göçmen, bağımlılar vb.) danışanları tanıma, gelişim özelliklerini belirleme ve destek hizmeti sunmada alana özgü müdahaleleri planlar ve uygular.
8-Etik ilke ve  değerler ile çok kültürlülük bakış açısına bağlı kalarak, danışanların iyilik hallerini güçlendirmek için alanın temel müdahale ve becerilerini uygular.
9-Bilimsel araştırma yöntemlerini ve istatiksel analiz tekniklerini rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki çalışmalara uygular.
10-Hizmet verdiği bireylerin ihtiyaçlar ve gelişimsel özellikleri ile çevrenin yerel koşullarına uygun alanın temel kuramsal bilgilerini kullanır.
11-Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına ve bilimsel ve profesyonel ilkelere uygun bir şekilde psikolojik danışma ve rehberlik programları planlamak, hazırlamak, uygulamak için gerekli becerileri kullanır.
12-Alanında edindiği temel ve ileri düzey bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme becerisine sahiptir.
13-Güvenilir bilgi kaynaklarına erişerek araştırma yapma, rapor yazma ve sunum yapma becerilerine sahiptir.
14-Profesyonel yeterliliklerini geliştirmek amacıyla yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
15-Bireylerin kültürel farklılıklarına saygı, empati ve koşulsuz kabul ile yaklaşır.
16-Sağlıklı iletişim kurma yollarını mesleki süreçlerinde kullanır.
17-Küresel vatandaş olma bilincinin farkına varır.
18-Sosyal yapı ve toplum psikolojisi hakkında bilgi sahibi olarak yaşadığı çevriye ilişkin bireylerin iyi oluşlarını destekleyen etkinlikler düzenler.
19-Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik ilkelere uygun davranışlar sergiler.
20-İş güvenliği ve çevre koruma ile ilgili önlemleri uygular.
21-Mesleki kimlik olarak psikolojik danışmanlığı benimser.